אוק 2020 מושגים בהנהלת חשבונות שכל עוסק צריך להכיר
מושגים בהנהלת חשבונות. בשעה טובה פתחתם עסק, מילאתם את כל הטפסים ואף שכרתם רואה חשבון. אבל פתאום נפתח בפניכם עולם שלם של מושגים שלא ידעתם על קיומו. על מנת לעשות לכם סדר, ולהקל עליכם בתהליך, כתבתי לכם את מילון מושגים בהנהלת חשבונות שכל עוסק צריך להכיר.
ניכוי מס במקור Withholding tax

על פי החוק במדינת ישראל, עבור כל תשלום שמשלם העסק יש חובה לנכות מס ולהעביר לרשויות המס. החובה לנכות את המס חלה על המשלם. כלומר, כל ספק או עובד שמקבל תשלום מהעסק, יש לבדוק אם יש צורך לנכות לו מס (לנכות במקור) מהתשלום. את הבדיקה אפשר לבצע באתר רשות המיסים.
אני אסביר בדוגמא- יוסי קונה מישראל מיצים סחוטים למסעדה שלו. ישראל הוא ספק חדש, ולכן לפני שיוסי משלם לו את הכסף עבור המיצים הוא צריך לבדוק את האישור ניכוי מס במקור שלו. אם יש לישראל פטור מניכוי מס במקור, יוסי יכול לשלם לו את מלוא התשלום. אם באישור כתוב שצריך לנכות לישראל 15%, אז יוסי צריך להפחית לישראל מהתשלום 15% ואת הסכום הזה להעביר למס הכנסה. קראו עוד.
סוגי חשבוניות
חשבונית עסקה – Proforma Invoice
חשבונית עסקה היא חשבונית שמתעדת מכירה של מוצר או שירות מסוים בין שני צדדים. היא לא נרשמת כפעולה חשבונאית, וגם אינה מדווחת לרשויות המס. על פי החוק, חובה להנפיק חשבונית מס בתוך 14 ימים מיום המכירה או תוך 7 ימים מיום מתן השירות.
מתי משתמשים בחשבונית עסקה? בדרך כלל משתמשים בחשבונית עסקה כדרישת תשלום, על מנת ששני הצדדים יבינו את סכום ופרטי העסקה לפני ביצוע התשלום בפועל.
חשבונית מס – Tax Invoice
חשבונית מס משמשת גם היא לתיעוד עסקה בין שני צדדים אך בשונה מחשבון עסקה נחשבת למסמך לצורך ניהול חשבונות, ולצורכי מס. לסכום המכירה מצורף מע"מ. חשבונית המס משמשת כאסמכתא להכנסות העסק, לדיווח לשלטונות ורישום בספרי הנהלת החשבונות.
קבלה – Receipt
רישום המתעד קבלת תקבול בצורת מזומן, שטר, כרטיס אשראי, שיק, שווה כסף וכדומה. על פי החוק חובה להנפיק מידית קבלה בעת קבלת תשלום.
חשבונית מס/קבלה – Invoice/Receipt
היא בעצם חשבונית מס+ קבלה, שנרשמים בחשבונית אחת- חשבונית מס/ קבלה. את חשבונית מס/ קבלה מוציאים כאשר העסק נתן את השירות וגם קיבל את התשלום עבורו באותו זמן. לסכום המכירה מתווסף מע"מ כמו כל חשבונית מס.
דיווח תקופתי
מלבד עוסק פטור, כל עסק במדינת ישראל מחויב לדווח למע"מ ולמס הכנסה אחת לחודש או חודשיים (תלוי במחזור שלהם). הדיווח נעשה באמצעות פנקסי מקדמות שמס הכנסה ומע"מ שולחים לכל עסק.
מקדמות מס הכנסה– זהו תשלום חודשי או דו חודשי אותו משלם כל עסק עבור מס הכנסה בגין רווחי העסק. המקדמות נקבעות לפי המחזור המשוער של העסק כפול אחוז המס שלו. תשלום המקדמות מבוצע בכל אמצע חודש עבור החודש העוקב, למשל המקדמה עבור חודש ינואר משולמת ב 15 לחודש פברואר. כאשר מוגש הדוח השנתי, ויודעים את הרווח האמיתי ולא את הרווח המשוער, מבצעים התחשבנות עם מס הכנסה.
למשל- עסק שהרווח השנתי שלו הוא 1,000 ₪ ואחוז המס שלו הוא 20%, אמור לשלם 200 ₪ מס הכנסה. בפועל העסק שילם מקדמה של 30 ₪ בחודש, סך הכול 360 ₪ בשנה. כלומר העסק שילם 160 ₪ יותר ממה שהיה צריך, ולכן יקבל אותם חזרה לחשבון הבנק (בתוספת ריבית והצמדה).
תשלום ודיווח למע"מ– זהו תשלום חודשי או דו חודשי אותו משלם כל עסק עבור המע"מ. המקדמות נקבעות לפי מע"מ העסקאות של העסק עבור החודש (כל חשבוניות המס שהעסק הוציא באותו חודש) פחות מס התשומות של העסק באותו חודש (כל חשבוניות המס שהעסק קיבל באותו חודש).
תשלום ודיווח למס הכנסה ניכויים– אם העסק מעסיק עובדים הוא חייב גם לשלם מס הכנסה ניכויים. כל עסק במדינת ישראל מחויב לנכות לעובדים מס הכנסה לפי חוק ולהעבירו למדינה. לכן, בכל חודש או חודשיים המעסיק צריך לנכות את המס של העובדים ולהעבירו למס הכנסה באמצעות פנקס הניכויים.
דו"ח שנתי

כל עסק בישראל חייב להגיש פעם בשנה דו"ח שנתי לרשויות המס.
הדוח השנתי מפרט את כל ההכנסות וההוצאות של היחיד ושל העסק בשנת המס שהחלה ב 1 בינואר והסתיימה ב 31 בדצמבר.
יש להגיש את הדו"ח השנתי לרשויות המס עד ה 30 באפריל לאחר תום שנת המס (בדרך כלל יש הארכות).
הדוח השנתי משקלל את כל הנתונים אודות ההכנסות וההוצאות, ואת המקדמות ששולמו במהלך השנה ובשורה התחתונה מחייב או מזכה את חשבון העסק.
סוגי התאגדויות
עוד 4 מושגים בהנהלת חשבונות חשובים הם סוגי התאגדויות:
חברה בע"מ Limited Company– חברה בעירבון מוגבל. החברה היא ישות משפטית נפרדת. למשל- אם אני, סיון, פתחתי חברה בשם "סיון בע"מ", כאילו בראתי יצור חדש ונפרד (לצרכים משפטיים כמובן), בשם "חברת סיון בע"מ". אם בעתיד תהיה בעיה עם החברה, יפנו לחברת "סיון בע"מ" ולא לסיון (הבן אדם).
העיקרון עליו נוצרת חברה בע"מ, הוא ליצור הפרדת אחריות בין החברה לבין בעלי המניות שלה. הפרדת האחריות מאפשרת ליצור הגנה לבעלי המניות מפני תביעת תשלום החורגת מהסכום שהשקיעו ברכישת מניות החברה. סוג זה של התאגדות מעניק ביטחון לבעלים ולמשקיעים, הוא מעודד השקעות, ומאפשר לחברה לגייס את ההון הדרוש לה לצורך התפתחות בקלות יחסית, על ידי הנפקת המניות.
שותפות Partnership– שותפות היא התאגדות משפטית, של 2- 20 אנשים המנהלים יחד עסק לשם הפקת רווחים. במסגרת השותפות זכאים כל השותפים להנות מרווחי העסק כפי שסיכמו ביניהם מראש.
מבחינה משפטית- בניגוד לחברה בע"מ, השותפים חשופים לתביעות ולחובות השותפות.
ישנן 2 סוגים של שותפויות:
שותפות כללית- בשותפות זו כל השותפים הינם שותפים כלליים, מה שאומר שהשותפים אחראים ללא הגבלה על חובות העסק והחלוקה של הרווחים נעשית לפי מה שהצדדים סיכמו מראש.
שותפות מוגבלת- בה ישנו לפחות שותף כללי אחד שאחראי באופן אישי לכל חובותיה של השותפות, ונוסף עליו ישנו עוד לפחות שותף מוגבל אחד, שהאחריות שלו לשותפות, מוגבלת לסכום שאותו השקיע.
עוסק מורשה Licensed Dealer– עוסק מורשה הוא עוסק עצמאי.
מבחינה משפטית- בניגוד לחברה בע"מ, עוסק מורשה חשוף לתביעות וחובות הקשורים לעסק.
מי שעונה להגדרת עוסק מורשה, חייב לגבות מלקוחותיו מע"מ בכל עסקה, להנפיק להם חשבוניות מס, ולדווח למע"מ על בסיס חודשי או דו חודשי (בהתאם למחזור).
עוסק פטור Exempt Dealer– עוסק שמחזור ההכנסות שהשנתי שלו השנתי לא עולה על 100,491 ש"ח (נכון לשנת 2020). והוא לא עוסק באחד מהמקצועות החופשיים האוסרים עליו להיות עוסק פטור. עוסק פטור לא חייב במע"מ, והוא מחויב בדיווח לרשויות אחת לשנה. למידע נוסף על עוסק פטור.
No Comments